torstai 12. heinäkuuta 2018

Bergen

Aamu oli pilvinen, vaikka piti paistaa aurinko pilvettömältä taivaalta. Päätimme odotella aamun lämpenemistä, koska lämpötila oli vain noin 16 astetta. Ja täällä meren rannalla tuulee aina :)

Ari teki töitä ja minä lueskelin. Aurinko alkoi tulla esiin ennen puolta päivää ja eikun kaupungille. Tai ostettiin me ensin netistä liput Mount Foyeniin. Käveltiin kaupungilla suoraan tuolle junalle, ja ulkona olikin jo jonoa. Onneksi meillä oli nuo liput puhelimessa ja päästiin pienen odotuksen jälkeen junaan. Juna toi meidät ylös vuorelle liikkuen kiskoja pitkin todella jyrkästi ylös päin. En juuri katsellut maisemia...

Ylhäältä oli todella upeat näkymät alas Bergeniin ja sitä ympäröiviin seitsemään vuoreen. Atlantille asti ei oikein näkynyt. Istuskeltiin ylhäällä taas halpojen oluiden kanssa ja nautittiin maisemista sekä auringosta. Osa turisteista kulkee muuten toppatakeissaan ja me shortseissa. Lämpöä alkoi kuitenkin olla jo parikymmentä astetta ja auringossa oli tosi mukavan lämmintä.

Alas tullessa olimme erittäin iloisia, nimittäin siitä, että tulimme jo alaspäin. Junalle oli järkyt jonot ulos asti, varmaan satoja ihmisiä odottamassa.

Muutenkin päivän aikaan oli useita paikkoja, jonne me mentiin ensin ja meidän taakse tuli jono. Eli oli hyvä päivä siltäkin osalta.

Kävimme myös vanhassa Bergenissä,  oli todella puisia taloja käytävineen. Kalatori on ihan oma juttunsa ja tuo koko ranta-alue on sellaista että siellä voi olla kuinka kauan hyvänsä.
Me kuljeskeltiin siellä vielä illallakin, kunnes oli aika tulla hotellille valmistautumaan huomiseen ajopäivään.

Yksi asia jäi hieman harmittamaan. Veimme mopon kauemmas parkkitaloon, mikä oli tietysti aika hintava. Kuitenkin täällä näkyy mopoja jalkakäytävillä, mihin emme siinä kohtaa uskaltaneet itse mopoa jättää. No seuraavalla kerralla sitten....

Hotelli oli ihan ok, Comfort Hotel Holmberg, kävelymatkan päässä esim. kalatorista. Huone oli kyllä aika pieni ja sänky turhan pehmeä :)