perjantai 13. heinäkuuta 2018

Lunde, jäätiköiden välissä

Aamulla oli niin kylmää, kuin oli yr.no luvannut. Lähtö lämpötila oli n. 14 astetta ja Bergen oli pilvien alla. Pilvet oli ennemminkin merisumua, koska vettä ei satanut. Lähdettiin liikkeelle jo klo 9.00, koska oli kaksi lauttaa edessä. Säätiedotuksen mukaan piti olla aurinkoista, mutta sitä saatiin odotella iltapäivä kahteen asti.

Lähdimme Bergenistä kohti Knarvikia tietä nro E39. Siltä tieltä käännyttiin tielle 57 ja sitä ajettiin Leirvågiin. Lauttaa odoteltiin puoli tuntia, ja ylitys Slovågiin kesti 20 min. Maksoi n.100 kr. Tuo reitti oli tylsä. Slovågista ajettiin edelleen tiellä 57 Rutledaliin ja tuo tie ei ollut tylsä. Tie oli paikoin tosi kapea ja mutkainen, mutta onneksi liikennettä oli tosi vähän. Mutta ei siellä olisi mahtunut edes kahta vastakkain, ainakaan kahta autoa. Tuolla matkalla alkoi tulla vilu. Lämpötila oli alimmilaan 13,5 astetta ja koko ajan ajettiin kosteassa ilmastossa. Pilvet oli alhaalla ja vesi tiivistyi jopa visiiriin.

Otimme kaffepaussin Dalessa, ja jopa sattui hyvä kahvio. Ihana juusto- vadelmakakku ja suklaamuffissi ja jopa jaksoi taas jatkaa matkaa. Ja sieltä se aurinkokin ilmestyi kuin ihmeen kaupalla. Olimme taas tiellä E39, kunnes Vassendenissa siirryimme järven toiselle laidalle tielle 451. Ja oli muuten UPEA valinta. Tie nuoli järven rantaa, oli toki tosi kapea, mutta hyväkuntoinen ja mukava ajella. Kun tie tuli penkereelle oli näkymä aivan sanoinkuvaamaton. No, me käytiin pikku poikkeama Skeissa hakemassa ruokaa illaksi ja sen jälkeen ajettiin 10 km muovikassi kainalossa Lundeen.

Ja mikä paikka Lunde on? Se oli tien nro 5 varrella, Kjosnesfjordelin rannalla, kahden jäätikön välissä. Jäätikkö Supphellebreen näkyi mahtavan kosken takana ja toisella puolella oli Grovabreen. Molemmat olivat noin 1,5 km korkuisia KALLIOITA, joissa toooossi jyrkät seinämät.

Majapaikassa oli mökkejä ja päätalo, josta meillä oli huone. Lähdimme majoituttuamme kävelylle n. 1km päähän rantaan ja se kannatti. Upea järvi, vaikka matkalla hiki tulikin. Nyt oli siis jo ihan kuuma, aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta. Sitten makkaraa grilliin ja kortit pöytään. Sivussa keskustelua hollantilaisen pariskunnan kanssa. Upea paikka, kiva ilta.