maanantai 9. heinäkuuta 2018

Drammen, Norja

9.7.2018
Eilen lähtömme oli aika jännä. Ari otti mopon tallista ja käynnistäessä se ei inahtanutkaan. Oli jäänyt virrat päälle ja akku oli TYHJÄ. Ei muuta kuin laturi esiin ja akku lataukseen. Aikaa oli vain tunti, eli jännäksi meni.

Kun olimme muuten valmiita lähtöön, piuhat irti ja startti. Ei onnistu. Uusi yritys, Anne työntämään ja nyt onnistui. Luojan kiitos, miten helpottavaa. Pääsimme matkaan klo 14.15, vain 15min myöhässä suunnitellusta. Tankkauksen aikanakaan ei mopoa sammutettu ja pääsimme satamaan. Ja sielläkin mopo lähti käyntiin.

Laiva oli Silja Serenade ja siellä oli melkoisesti väkeä. Kävimme syömässä ja sen jälkeen tanssimassa, ei muuten ikinä olla tanssittu yhtä epäsopivilla kengillä. Mutta mukavaa oli.

Aamulla aamupala ja sitten jännittämään, käynnistyykö mopo. Jo vain, ei ongelmaa. Ajelimme Tukholmasta E18 tietä kohti Oslossa mukavassa kelissä. Kun lämpö oli 26, otin jo pitkähihaisen pois. Ei olisi pitänyt. Meni pilveen ja alkoi sataa, lämpötila laski noin 17 asteeseen sateessa ja oli tietty pakko laittaa sadetakki päälle.

Ruotsi oli yleisesti tylsää maisemaa, joka kivasti muuttui kohti Norjaa tullessa. Sade harmitti, mutta onneksi se oli ajoittaista. Ensimmäinen majapaikka oli Drammenissa, johon tultiin Oslovuonon ali noin 7km pitkässä tunnelissa. Tie tunneliin oli 7% laskulla ja nousulla ja tie mutkitteli muutenkin liikenneympyrästä toiseen. Perille päästiin hotelliin klo 17, ja takana oli 550km, 7h ajoa pysähdyksineen. Pysähdyksillä (3) syötiin Snickers patukkaa ja juotiin vettä. Veskissä käytiin kerran😊 Että sellaista matkantekoa taas. Ekalla pysähdyksellä oli muuten ravintolan edessä omat latauspisteet Tesloille. Ja niitä olikin latauksessa useita, useimmat Norjasta vaikka vielä oltiin Ruotsissa. Tuollaista ei vielä Suomessa nää...

Dramenissa meillä oli Scandic hotellissa huone, joka varmaan oli hotellin halvin ja pienin huone. Mutta ihan riittävä.

Suihkun jälkeen menimme syömään pitsaa, ja löysimme ilmeisen suositun pitserian. Oli muuten yksi parhaista pitsoista ikinä, ja tekivät vahingossa toisen perhekokoisena. Saatiin siis paljon pitsaa mukaan huomiseksi.